ניהול אפקטיבי של שינוי ארגוני

גאולה פרידמן

31 באוגוסט 2020
שיתוף:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

נתבונן על המילים הבאות: פחד – התרגשות – הצלחה – בהלה – הזדמנות – הסתגרות
כולן תשובות של משתתפים בתרגיל שבמסגרתו נשאלו “מהו שינוי עבורך”?

מחקרים מראים ש 70% מתהליכי שינוי ארגוני לא מגיעים למטרות שלהם.

הניסיון שלי לימד אותי, שכדי לעבור תהליך שינוי בהצלחה ולהגיע ליעדים חייבים לקחת אחריות על השינוי.
לנהל אותו ולא לתת לו לנהל אותנו.
נכון, הרעיון מוכר, אבל יישומו מאתגר.

נתבונן על שני סיפורים:

במסגרת מחקר סאמרוויל קיימברידג’ לבחינת הגורמים שמונעים התנהגות עבריינית בקרב בני נוער, בנו שתי קבוצות ממדגם של 506 נערים קשיי יום. קבוצה אחת קיבלה מעטפת של תמיכה סוציאלית, שיעורים פרטיים, קבוצות נוער, אירועי קהילה, אירועי ספורט ועוד.
הקבוצה השנייה לא קיבלה תמיכה מלבד דו”ח למעקב שבועי.
כעבור 5 שנים הסתיים המחקר והופסקו מערכות התמיכה.
החוקרים חזרו אחרי 10 שנים ואחרי 30 שנים כדי לבחון את תוצאות ההתערבות.
הממצאים היו מפתיעים:

  • לא נמצאו הבדלים בין שתי הקבוצות ברמות הפשיעה כקטינים או כמבוגרים.
  • לא נמצאו הבדלים בבריאות הפיזית, הנפשית, בשעורי תמותה או ברמת האושר.
  • נמצאו הבדלים מהותיים באלכוהוליזם וסטטוס תעסוקתי לרעת הקבוצה שקיבלה את חבילת התמיכה.

כלומר, הקבוצה שקיבלה את הכלים לא הצליחה לעשות שינוי, ומצבה אפילו הורע.

הסיפור הנוסף מספר על המחנכת מארווה קולינס. מארווה קולינס נולדה באלבמה בשנות ה-30, בשנות ה-70 היא עברה עם בעלה לשיקאגו ועבדה בבית ספר במרכז העוני של העיר.
במסגרת זו היא ראתה שמטרת בית הספר הייתה לשמור על הילדים במסגרת כדי שלא יסתובבו ברחובות ויסתבכו בפשע וסמים.
מארווה האמינה שאפשר אחרת.
בסוף שנות ה 70 פתחה אצלה בבית כיתה קטנה ובה קלטה ילדים שהוגדרו ככישלונות, בלתי ניתנים ללימוד.
היא האמינה בהם ועודדה אותם לקחת אחריות לחיים שלהם.
למצוא את החוזקות שלהם ולהתמקד תוך שימת דגש על ציפיות גבוהות, גבולות וכבוד.
מה שקרה היה בגדר נס: התלמידים שלה כולם סיימו בית ספר יסודי ותיכון.
הם קיבלו השכלה גבוהה, קיבלו ציונים גבוהים יוצאי דופן ואפילו יצאו ממעגל העוני. הם הצליחו לעשות שינוי.

מה עשה את ההבדל בין ניסוי סאמרוויל וגישתה של מארווה קולינס?

בסאמרוויל “כולם באו” אבל לא לימדו את הילדים לקחת אחריות. אצל מארווה קולינס הילדים למדו ש”אף אחד לא יבוא” אין את מי להאשים, ולמדו לקחת אחריות.

נחזור לנושא ההתמודדות עם שינוי בעולם העסקי – כדי לעבור תהליכי שינוי בהצלחה, מומלץ לוודא שהארגון כולו מקבל ולוקח אחריות על השינוי, בשאיפה להוביל שינוי, אבל בד בבד לשמר את הטוב במצב הקיים.

כדאי להקשיב לצרכי העובדים ולהשתדל ליישם המלצות שמגיעות מהשטח.
ניתן להיעזר ב”סוכני שינוי” מתוך הצוותים.
וחשוב להטמיע תהליכי הסברה ממוקדים ולהיעזר באמצעי מדיה רלוונטיים.
עצם המודעות לצורך בקבלת אחריות כוללת כבר מעלה את סיכויי ההצלחה.
בדרך זו, הסיכויים להצלחת השינוי עולים ובכך תורמים להשגת היעדים העסקיים.

קיבלנו את פרטייך וניצור איתך קשר בהקדם!

ובינתיים, מוזמנ/ת להיכנס לקבוצת הוואטסאפ שלנו להתפתחות אישית

Open chat