השפעת המרחק החברתי ולמידה מרחוק על ילדים, ותפקידנו כהורים בתקופת קורונה

אולגה צוקרמן

30 באוגוסט 2020
קטגוריה: אימון אישי /
שיתוף:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

כולנו כמעט שהתרגלנו לנוכחותו של נגיף הקורונה, ועדיין, אי הוודאות שנגרמה עקב התפשטותו משנה כללי המשחק ומשפיעה על צורת הלימודים במסגרות החינוכיות של ילדינו. נראה כי מתווה הלימודים ישתנה עוד הרבה פעמים, לפני פתיחת שנת הלימודים הקרובה ואף במהלכה.
כיצד הלמידה מרחוק והשינויים באופן הלמידה משפיעים על ההתפתחות של ילדינו ?

הילדים מושפעים מההתנהגות שלנו ומפנימים ממה כדאי להיזהר. כהורים אנו רוצים לעזור להם לשמור על תחושה עצמית חיובית ולהימנע ממצב בו צמצום מרחב חברתי יגרור ירידה בתפקודם החברתי. זהירות יתר זו דוחפת את הילדים למסכים ומקרבת אותם להיעזר בטכנולוגיה יותר ויותר כדי למצוא עניין או להפיג שעמום. המרחק החברתי שנכפה עלינו משפיע גם על מיעוט חוויות עם חברים ומכניס אותנו יותר פנימה לתוך סיר הלחץ המשפחתי ומקצין את טיב היחסים במשפחה. עלינו כהורים לשים לב לעצמנו ולמצוא דרך לאזן בין הצרכים השונים של בני הבית בטרם המצב יטפח על פנינו.

מאמר זה יציע ראיה אפשרית של תפקיד ההורים בלמידה של ילדיהם בתקופת קורונה ויתמקד ביצירת קשר מיטבי בין ההורים לבין המסגרת החינוכית בהתייחס לאתגרים הקיימים.

1. חזקו את המסוגלות ההורית שלכם גם בתנאי אי וודאות.הזכירולעצמכם מה עושה את ההורות שלכם למהנה עבורכם ותדאגו לקיים קשר טוב עם ילדיכם. זה יעזור לכם לזהות מה הם הצרכים הפסיכולוגיים של הילד שלכם. הורה בטוח בעצמו, כזה שניתן לסמוך עליו גם אם אין לו תשובות לכל שאלות היקום- הוא נינוח להגיד “אני לא יודע מתי הקורונה תיגמר אבל אני כן יודע מה אנחנו יכולים לעשות עד אז”.

2. ארגנו יחד את סביבת הלמידה ותכננו יחד זמנים למפגשים חברתיים. החליטו בשותפות הורית מה מקובל עליכם ודאגו שהילד שלכם יפגוש בני גילו. חברים מהכיתה, מהחוג, או אפילו ילדים של חברים שלכם. העיקר לחזק כישורים חברתיים ולעלות תחושת ערך בעיני עצמו. 

3. הקדישו זמן להכיר את דרישות המציאות. הילד שלנו הוא תלמיד במסגרת חינוכית מסוימת והוא חלק מקהילה שהיא למעשה הכיתה (אשר מנוהלת ע”י מחנכת הכיתה) וקהילה גדולה יותר שהיא למעשה בית הספר (קהילה המנוהלת ע”י מנהלת בית הספר ונתמכת  ביועצת בית הספר) גם אם המסגרת עברה לשידורים און ליין –קיימת כאן מחויבות מקצועית ואישית שעלינו להאמין בה ולהכיר את הציפיות שיש למסגרת החינוכית מהילד שלנו. היכרות אישית ולו קצרה ביניכם ההורים למורה של הילד תעודד את הקשר האישי ורמת ההדדיות לפעול לטובת הילד תעלה.

4. עודדו כל ניסיון של ילדכם להיות נוכח במפגשים מרחוק, ללא קשר למידת הצלחתו להיתרם מהתוכן הלימודי.  עצם נוכחותו במפגש מבטאת את היותו נוכח ומשם, עם התמדה מצדו ובעזרת תמיכתכם ועידוד המורה( מעורבות שלכם תעזור למורה לשים לב אליו) תיוולד גם היכולת לקחת חלק פעיל יותר בהמשך.

5. אפשרו לילד להגיע לבית הספר בימים של למידה פיסית. בהיעדר התוויה רפואית הפוסקת אחרת, העריכו אתם את המחירים והרווחים של בחירה הורית להשאיר את הילד בבית בטווח הקצר והארוך.

הילדים לומדים מהאופן בו אנו מתמודדים עם המציאות שסביבנו. המצב שמשתנה כל הזמן דורש עמוד שדרה הורי שמבוסס על הערכים שלכם. כהורים עלינו לבחור כיצד להתאים את התנהגותנו ביחס למסגרת החינוכית  ואולי גם לשנות משהו בהרגלים שלנו בעניין זה כיוון שזה לא אותו בית ספר כפי שהכרנו אותו קודם. הילדים שלנו זקוקים לא רק לידע חדש במקצועות הליבה אלא גם, ובעיקר, לאמונה בעצמם ולתפיסה עצמית אוהדת. זה האתגר שלנו. גם בנסיבות של הקורונה, עלינו להפוך את המסגרת החינוכית של הילד לשותף שלנו בפיתוח המסוגלות העצמית ושימור תחושת השייכות של ילדינו.

קיבלנו את פרטייך וניצור איתך קשר בהקדם!

ובינתיים, מוזמנ/ת להיכנס לקבוצת הוואטסאפ שלנו להתפתחות אישית

Open chat