לאמן את המיינדסט

סיון בכר

22 באוגוסט 2022
קטגוריה: אימון אישי /
שיתוף:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: סוף היום, חזרתם עייפים מהעבודה ובא לכם רק דבר אחד: להתרווח בספה מול הטלויזיה, אם אפשר עדיף עם איזה כוס יין ופשוט לא לחשוב על כלום.

אבל אז מגיע הקול השני הזה ואומר לכם “מה, לא תעשו קודם איזה אימון? כבר כמה ימים שלא הזזתם את הגוף”.

דילמה קשה. 

מצד אחד, הספה מפתה ומזמינה במיוחד, ומצד שני, כולנו הרי יודעים שאם לא נוותר לעצמינו נרגיש יותר טוב אחרי האימון כשנשב על אותה הספה בדיוק. 

אז מה יטה את הכף לכאן או לכאן?

כמובן שיכולים להיות לכך כמה גורמים, אחד מהם הוא המיינדסט שלנו.

מיינדסט (בשפה האימונית מכונה לעיתים “פרדיגמה”), היא בעצם דפוס החשיבה, התפיסה או השקפת עולם הסובייקטיבית שלנו. לפיה אנחנו יוצרים את ההיגיון סביב דברים, דרכה נקבעות המחשבות, הרגשות והפעולות שלנו.

לפי הפסיכולוגית פרופ’ קרול דואק, הגישה איתה אנו ניגשים לפתרון בעיות היא זו שקובעת אם נצליח או נכשל. גישה זו מורכבת מהסיבות שאנחנו מייחסים להצלחה שלנו והאמונה לגבי היכולת שלנו לשנות אותן.
היא הגדירה שני סוגים עיקריים: 

דפוס חשיבה מתפתח (Growth mindset) ודפוס חשיבה מקובע  .( Fixed mindset)

אם המחשבה הראשונה שעולה לנו בראש כשאנחנו חושבים על אימון כושר היא “אין לי כוח ואני גם ככה לא אוהב להתאמן”, כנראה שהמיינדסט שלנו נוטה להיות יותר מקובע (בהתייחס לפעילות גופנית). במצב כזה נעדיף להישאר באיזור הנוחות שלנו, ונאמץ דעות שעלולות לעיתים לעכב אותנו. סביר שנבחר באופציה הראשונה וה”קלה” יותר – להישאר לשכב על הספה.

מאידך, אם אנחנו כאלה שרוצים להשתפר, בעלי רצון ומוטיבציה ומאמינים שיכולתינו ניתנות לשינוי, המיינדסט שלנו יותר מתפתח. המחשבה על אימון הכושר תעורר בנו אתגר, אפילו אם אנחנו קצת עייפים, לא נוותר לעצמינו, נרצה לעבוד קשה ולהתחזק.

עכשיו בטח אתם שואלים את עצמכם, איך אפשר לשנות את המיינדסט שלנו? 

קודם כל, חשוב לזהות באיזה דפוס חשיבה אנחנו משתמשים באותה סיטואציה ומה היינו רוצים לשנות. 

כלומר, הצעד הראשון לשינוי התנהגות היא מודעות. נתחיל בלשים לב למחשבות שלנו. נשאל את עצמינו שאלות כמו איך אנחנו תופסים את היכולות שלנו? מה המחשבה הראשונה שעולה לנו לראש כשאנחנו חושבים על כושר?

השלב השני הוא להחליף מחשבה “מעכבת” במחשבה “מקדמת”. לדוגמא, אם התגובה הראשונית שלנו היא “אני לא אוהב להתאמן”, ננסה לחלופין להגיד לעצמנו את המשפט “אני אוהב את הרגשת הסיפוק שאחרי האימון”.

שינוי באמונות ובמחשבות שלנו ישפיע על התחושות והפעולות שלנו.

דבר נוסף שיעזור לנו לאמץ מיינדסט מתפתח הוא הצבת מטרות. למשל לגבי פעילות גופנית, נשאל את עצמינו מה המטרה, האם למשל היא לצורך ירידה במשקל? העלאת מסת שריר? 

כדאי לקבוע מטרה ספציפית וממוקדת ככל הניתן, והן לתכנן מראש ולקבוע זמנים ספציפים וקבועים שמוקדשים לאימון. ע”י כך אנחנו בעצם יוצרים מחויבות, קודם כל כלפי עצמינו ושנית כל, כלפי הסביבה.

חשוב להקפיד לתת מספיק זמן ללמוד ולטעות כדי להגיע למטרה שהצבנו לעצמנו. גם אם בסוף החלטנו לוותר על אותו האימון, במקום לספר לעצמנו שנכשלנו ואין מה לעשות כי זה מה שאנחנו ו-“זה מה יש”, ננסה לשנות את השפה ולדבר במונחים של מה למדנו, מה אפשר לעשות כדי להשתפר בפעם הבאה שזה קורה. נשתמש במילים חיוביות ונחליף חשיבה שלילית בחשיבה חיובית שבונה צמיחה.

לסיכום, שינוי המיינדסט שלנו, כמו כל שינוי בחיים, זהו תהליך, ותהליך זה דבר שלוקח זמן. 

לכן נדרש מאיתנו לגלות נחישות, וכמובן התמדה.

בהצלחה!

שלכם,

סיון בכר

קיבלנו את פרטייך וניצור איתך קשר בהקדם!

ובינתיים, מוזמנ/ת להיכנס לקבוצת הוואטסאפ שלנו להתפתחות אישית

Open chat
דילוג לתוכן